söndag 7 december 2008

Fysikproblematik?

För alla er som tyckte att FRA:s ljudvågor hade lite för hög utbredningshastighet i fredags när han sa vad vi behöver/inte behöver kunna till provet så kommer här det jag hann plita ner:

Om ni blir osäkra på något, dubbelkolla med FRA, och lita inte blint på det jag skrivit.

1. Förstå harmonisk svängning kvalitativt. Kunna räkna med Hooke's lag. Kunna räkna på läget och hastigheten i en harmonisk svängning om en funktion är given. Inte kunna derivera sin-/cos funktioner.

2. Formel för plan pendel och fjäderpendel. Formelsamling får vi ha, men det är bra att veta hur formlerna ser ut ändå.

3. Inte kunna räkna på energi i svängande system. Vi ska dock förstå kvalitativt att det sker en växling mellan läges- /potentiell energi.

4. Resonans, kvalitativt.

5. Förstå vågor, transversella och longitudinella. Förstå begrepp som elongation, amplitud, våglängd osv. Kunna formeln v=f * (lambda) och v=(lambda)/T

6. Kunna reflektion samt villkor för att en stående våg ska uppstå.

7. Kunna räkna på grundtoner och övertoner. Både förståelse och räkna.

8. Kunna räkna på brytning för både ljus och andra vågor (vattenvågor).

9. Förstå diffraktion kvalitativt och kunna räkna på interferens.

10. Superpositionsprincipen.

11. Sträng och blåsinstrument, och stående vågor i dessa.

12. Kunna räkna på ljudintensitet och ljudnivå.

13. Dopplereffekt, kvalitativt.

14. Ljus: diffraktion samt interferens i dubbelspalt och gitter. Interferens i tunna skikt, kvalitativt.

15. Relativitet, kvalitativt. Veta att det blir massförändring osv. Vi ska dock räkna med detta i trean, så man kan ju träna mer om man vill.

16. Behöver inte kunna Huyghens princip. Alltså inte kunna bevisa brytningslagen.


Puh. Ordet kvalitativt förekommer flitigt. Kanske försöker FRA visa att han är bra på svenska också... Tror det betyder att man ska förstå ungefär varför något händer, utan att räkna på det.

Simma lungt!